Informacje dla Pacjenta dotyczące skierowania na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ
Informacje dla Pacjenta dotyczące wpisu na listę oczekujący na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ
- warunki uzyskania świadczeń – każdy ubezpieczony pacjent na podstawie skierowania do szpitala ma prawo skorzystać z bezpłatnych zabiegów operacyjnych – pacjenci uprawnieni do świadczeń poza kolejnością na podstawie przedstawionych dokumentów mogą skorzystać ze swojego uprawnienia i operowani są w pierwszym wolnym terminie
- kryteria określania trybu pilności – o operacji w trybie pilnym decyduje lekarz
- czas oczekiwania w zależności od kryterium pilności – pacjenci do operacji w trybie pilnym przyjmowani są poza kolejnością w pierwszym wolnym terminie – terminy wysyłane są codziennie do NFZ-u, zmieniają się prawie każdego dnia
Informacje dla Pacjenta przed zabiegiem
Udając się na zabieg operacyjny do Sport-Kliniki należy ze sobą zabrać:
- Aktualną dokumentację medyczną (zdjęcie RTG, wynik rezonansu magnetycznego, wynik tomografii komputerowej, wyniki badań laboratoryjnych, ewentualnie inne wyniki badań wskazane przez lekarza)
- Dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport)
- Przybory toaletowe
- Piżamę i antypoślizgowe pantofle/klapki
- Ręcznik
- Pojemnik na protezę, soczewki, okulary
- Przed pobytem w szpitalu warto zmyć lakier z paznokci
- Prosimy o niezakładanie i niezabieranie do szpitala biżuterii
- Jeżeli przyjmują Państwo leki na stałe prosimy o spisanie ich nazw oraz sposobu dawkowania
- Wodę mineralną niegazowaną (dwie butelki 1,5-litrowe oraz jedną 0,5-litrową)
- Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg w obrębie kończyny dolnej, powinni zabrać ze sobą kule łokciowe
- Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg endoprotezoplastyki stawu kolanowego lub biodrowego proszeni są o dostarczenie zaświadczenie o braku ognisk zapalnych od stomatologa
Odwiedziny Pacjenta
W szpitalu zapewniona jest możliwość odwiedzin Pacjentów zgodnie z obowiązującym aktualnie regulaminem odwiedzin
Wypis ze szpitala
Decyzję o wypisaniu Pacjenta podejmuje lekarz w oparciu o aktualną wiedzę dotyczącą stanu zdrowia Pacjenta. Pacjent zostaje wypisany ze Szpitala, gdy hospitalizacja jest zakończona. Wypisy odbywają się po wizycie lekarskiej, a wszelkie formalności związane z wypisem ze szpitala przeprowadzane są na Izbie Przyjęć.
W dniu wypisu ze Szpitala lekarz wystawia kartę informacyjną leczenia z opisem choroby, przebiegiem leczenia, informacją o przeprowadzonych badaniach oraz z wykazem zaleceń pohospitalizacyjnych dotyczących przyjmowania leków, dietetycznych, opieki pielęgniarskiej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz innych wskazówek. Otrzymane dokumenty należy zachować i przedstawić lekarzowi podczas badań kontrolnych.
Wypisy Pacjentów odbywają się: od poniedziałku do piątku od godziny 12:00, a w sobotę od godziny 9:00.
Godzina wypisu uzależniona jest od decyzji lekarza prowadzącego, stanu miejscowego i ogólnego Pacjenta.
Udzielanie informacji o stanie zdrowia Pacjenta
Realizacja prawa do informacji o stanie zdrowia Pacjenta przez osoby uprawnione na odległość w lecznictwie stacjonarnym
- Do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia Pacjent może upoważnić dowolnie wybraną osobę. Upoważnienie nie wymaga szczególnej formy, można je udzielić na piśmie bądź ustnie w placówce medycznej.
- Osoba upoważniona – do czasu odwołania upoważnienia – może zasięgnąć informacji o stanie zdrowia pacjenta w każdym czasie, także wtedy gdy Pacjent trafi do szpitala nieprzytomny lub utraci przytomność w trakcie hospitalizacji. Udzielenie informacji jednej z osób z kręgu osób uprawnionych nie zwalnia z udzielenia takich informacji innym osobom upoważnionym, jeżeli Pacjent wskazał kilka takich osób.
- W trakcie przyjęcia do Szpitala Pacjentowi zostaje przekazana informacja w jaki sposób rodzina/ osoby upoważnione mogą kontaktować się z personelem.
Informacje dla osób z niepełnosprawnością
Pacjenci z niepełnosprawnością ruchową mogą liczyć na infrastrukturę, która została zaprojektowana i zbudowana z uwzględnieniem ich potrzeb. Wszystkie budynki Sport-Kliniki są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Ponadto Pacjenci głuchoniemi oraz niesłyszący mają zapewnioną możliwość komunikowania się z personelem, ponieważ Sport-Klinika zapewnia dostęp do usług tłumacza języka migowego.
Porozumiewanie się z Pacjentami obcojęzycznymi
W Sport-Klinice jest możliwość porozumiewania się z Pacjentami obcojęzycznymi przez 24 godziny na dobę. Zapewniony jest dostęp do tłumacza języka: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego oraz chorwacko-serbskiego.
Depozyt rzeczy wartościowych
Każdy hospitalizowany Pacjent ma prawo przechowywać w depozycie Szpitala rzeczy wartościowe. Informacje o przekazaniu rzeczy do depozytu można uzyskać u Pielęgniarki Oddziałowej Bloku Łóżkowego – p. Anny Gryc.
Udział krewnych w procesie opieki
Zasady sprawowania opieki nad pacjentem przez osoby bliskie/przedstawicieli ustawowych
- Dodatkowa opieka nad pacjentem jest świadczona dobrowolnie, tylko na życzenie i prośbę osoby bliskiej/przedstawiciela ustawowego i nie ma charakteru przymusu.
- Osoba bliska/przedstawiciel ustawowy może sprawować opiekę nad pacjentem po wcześniejszym poinformowaniu lekarza/pielęgniarki co do zakresu/czasu i miejsca wykonywania czynności tej opieki, po uzyskaniu akceptacji na wykonanie tych czynności.
- Czynności związane z opieką świadczoną przez osoby bliskie/przedstawiciela ustawowego nie mogą zakłócać rytmu pracy personelu medycznego oraz mogą być ograniczone ze względów sanitarno – epidemiologicznych, porządkowych lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne innych pacjentów.
- Zakres czynności możliwy do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- wsparcie emocjonalne i rozmowa z pacjentem (organizowanie czasu wolnego),
- pomoc w utrzymaniu higieny osobistej (mycie twarzy, rąk, toaleta jamy ustnej, mycie głowy, czesanie),
- pomoc w ubieraniu i rozbieraniu pacjenta,
- pomoc w przemieszczaniu się pacjenta w obrębie łóżka lub sali – po wcześniejszej konsultacji z lekarzem/rehabilitantem,
- pomoc w przyjmowaniu posiłków, pojenie (z wyjątkiem pacjentów nieprzytomnych i mających kłopoty z połykaniem).
- Zakres czynności rekomendowany do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- obecność podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych,
- wspieranie pacjenta w procesie rehabilitacji w porozumieniu z rehabilitantem/lekarzem prowadzącym w celu kontynuowania usprawniania ruchowego w domu;
- pomoc w komunikacji z personelem medycznym (np. przekazywanie informacji o potrzebach pacjenta),
- udział w edukacji zdrowotnej prowadzonej przez personel.
- Zakres czynności zakazanych do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- podawanie leków (doustnych, iniekcji, dożylnych itp.),
- wykonywanie zabiegów medycznych (np. zmiana opatrunków, obsługa drenów, cenników i sond),
- samodzielne przemieszczanie pacjenta poza oddział bez zgody personelu,
- obsługa sprzętu medycznego (np. pompy infuzyjne, respiratory),
- pobieranie materiału do badań diagnostycznych,
- wykonywanie czynności wymagających kwalifikacji medycznych,
- postępowanie wbrew ustalonym procedurom fizjoterapeutów oraz lekarzy,
- samodzielna pionizacja bez nadzoru fizjoterapeuty lub pielęgniarki.
-
- Ze względu na specyfikę i charakter niektórych oddziałów i przebywających tam pacjentów zakres czynności opieki sprawowanej przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego jest ograniczony tj. sala wzmożonego nadzoru, gdzie wszystkie czynności wykonują personel medyczny.
- Osoby bliskie/przedstawiciel ustawowy mają zapewnione wsparcie psychologiczne.
- Osoby sprawujące opiekę zobowiązane są do przestrzegania regulaminu porządkowego Szpitala oraz uzgodnienia z personelem medycznym dopuszczalnego zakresu opieki, czasu i miejsca jej wykonywania.
Opieka duszpasterska
W szpitalu zapewniona jest możliwość realizacji potrzeb religijnych i dostępu do opieki duszpasterskiej, zgodnie z przekonaniami religijnymi hospitalizowanych chorych.
Zdarzenia niepożądane
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych
CEL ZGŁASZANIA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH
Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w Scanmed Sport Sp. z o.o.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie ma na celu wskazywania winnych ani wyciągania konsekwencji wobec personelu. Naszą intencją jest zrozumienie przyczyn tych sytuacji, wdrożenie odpowiednich działań naprawczych oraz opracowanie skutecznych rozwiązań, które pozwolą zapobiegać podobnym zdarzeniom w przyszłości.
DEFINICJA ZDARZENIA NIEPOŻĄDANE
ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE (Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta – Dz.U.2023 poz.1692)– zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu;
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
KTO MOŻE ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?
Zdarzenie niepożądane może zgłosić każdy pacjent, rodzina, opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
JAK ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w Scanmed Sport Sp. z o.o. można przekazać:
- Pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala:
Scanmed Sport Sp. z o.o.
Bankowa 2, 44-244 Żory
z dopiskiem: „Zdarzenie niepożądane”
- W trakcie pobytu w Szpitalu– bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą lub anonimowo poprzez wykorzystanie formularza zgłoszenia ZN w wersji papierowej.
- Drogą elektroniczną– wystarczy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego, który znajduje się na stronie Szpitala:
CZY ZGŁOSZENIE ZDARZENIA NIEPOŻĄDANEGO WIĄŻE SIĘ Z UJAWNIENIEM SWOICH DANYCH OSOBOWYCH?
Osoba zgłaszająca zdarzenie niepożądane może, ale nie musi podawać swoich danych.
Dane osobowe zgłaszającego są objęte tajemnicą i chronione zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Dostęp do tych danych będzie mieć jedynie upoważniony zespół analizujący zdarzenie.
Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.
