Informacje dla Pacjenta dotyczące skierowania na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ
Informacje dla Pacjenta dotyczące wpisu na listę oczekujący na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ
- warunki uzyskania świadczeń – każdy ubezpieczony pacjent na podstawie skierowania do szpitala ma prawo skorzystać z bezpłatnych zabiegów operacyjnych – pacjenci uprawnieni do świadczeń poza kolejnością na podstawie przedstawionych dokumentów mogą skorzystać ze swojego uprawnienia i operowani są w pierwszym wolnym terminie
- kryteria określania trybu pilności – o operacji w trybie pilnym decyduje lekarz
- czas oczekiwania w zależności od kryterium pilności – pacjenci do operacji w trybie pilnym przyjmowani są poza kolejnością w pierwszym wolnym terminie – terminy wysyłane są codziennie do NFZ-u, zmieniają się prawie każdego dnia
Informacje dla Pacjenta przed zabiegiem
Udając się na zabieg operacyjny do Sport-Kliniki należy ze sobą zabrać:
- Aktualną dokumentację medyczną (zdjęcie RTG, wynik rezonansu magnetycznego, wynik tomografii komputerowej, wyniki badań laboratoryjnych, ewentualnie inne wyniki badań wskazane przez lekarza)
- Dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport)
- Przybory toaletowe
- Piżamę i antypoślizgowe pantofle/klapki
- Ręcznik
- Pojemnik na protezę, soczewki, okulary
- Przed pobytem w szpitalu warto zmyć lakier z paznokci
- Prosimy o niezakładanie i niezabieranie do szpitala biżuterii
- Jeżeli przyjmują Państwo leki na stałe prosimy o spisanie ich nazw oraz sposobu dawkowania
- Wodę mineralną niegazowaną (dwie butelki 1,5-litrowe oraz jedną 0,5-litrową)
- Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg w obrębie kończyny dolnej, powinni zabrać ze sobą kule łokciowe
- Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg endoprotezoplastyki stawu kolanowego lub biodrowego proszeni są o dostarczenie zaświadczenie o braku ognisk zapalnych od stomatologa
Odwiedziny Pacjenta
W szpitalu zapewniona jest możliwość odwiedzin Pacjentów zgodnie z obowiązującym aktualnie regulaminem odwiedzin
Wypis ze szpitala
Decyzję o wypisaniu Pacjenta podejmuje lekarz w oparciu o aktualną wiedzę dotyczącą stanu zdrowia Pacjenta. Pacjent zostaje wypisany ze Szpitala, gdy hospitalizacja jest zakończona. Wypisy odbywają się po wizycie lekarskiej, a wszelkie formalności związane z wypisem ze szpitala przeprowadzane są na Izbie Przyjęć.
W dniu wypisu ze Szpitala lekarz wystawia kartę informacyjną leczenia z opisem choroby, przebiegiem leczenia, informacją o przeprowadzonych badaniach oraz z wykazem zaleceń pohospitalizacyjnych dotyczących przyjmowania leków, dietetycznych, opieki pielęgniarskiej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz innych wskazówek. Otrzymane dokumenty należy zachować i przedstawić lekarzowi podczas badań kontrolnych.
Wypisy Pacjentów odbywają się: od poniedziałku do piątku od godziny 12:00, a w sobotę od godziny 9:00.
Godzina wypisu uzależniona jest od decyzji lekarza prowadzącego, stanu miejscowego i ogólnego Pacjenta.
Udzielanie informacji o stanie zdrowia Pacjenta
Realizacja prawa do informacji o stanie zdrowia Pacjenta przez osoby uprawnione na odległość w lecznictwie stacjonarnym
- Do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia Pacjent może upoważnić dowolnie wybraną osobę. Upoważnienie nie wymaga szczególnej formy, można je udzielić na piśmie bądź ustnie w placówce medycznej.
- Osoba upoważniona – do czasu odwołania upoważnienia – może zasięgnąć informacji o stanie zdrowia pacjenta w każdym czasie, także wtedy gdy Pacjent trafi do szpitala nieprzytomny lub utraci przytomność w trakcie hospitalizacji. Udzielenie informacji jednej z osób z kręgu osób uprawnionych nie zwalnia z udzielenia takich informacji innym osobom upoważnionym, jeżeli Pacjent wskazał kilka takich osób.
- W trakcie przyjęcia do Szpitala Pacjentowi zostaje przekazana informacja w jaki sposób rodzina/ osoby upoważnione mogą kontaktować się z personelem.
Informacje dla osób z niepełnosprawnością
Pacjenci z niepełnosprawnością ruchową mogą liczyć na infrastrukturę, która została zaprojektowana i zbudowana z uwzględnieniem ich potrzeb. Wszystkie budynki Sport-Kliniki są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Ponadto Pacjenci głuchoniemi oraz niesłyszący mają zapewnioną możliwość komunikowania się z personelem, ponieważ Sport-Klinika zapewnia dostęp do usług tłumacza języka migowego.
Porozumiewanie się z Pacjentami obcojęzycznymi
W Sport-Klinice jest możliwość porozumiewania się z Pacjentami obcojęzycznymi przez 24 godziny na dobę. Zapewniony jest dostęp do tłumacza języka: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego oraz chorwacko-serbskiego.
Depozyt rzeczy wartościowych
Każdy hospitalizowany Pacjent ma prawo przechowywać w depozycie Szpitala rzeczy wartościowe. Informacje o przekazaniu rzeczy do depozytu można uzyskać u Pielęgniarki Oddziałowej Bloku Łóżkowego – p. Anny Gryc.
Udział krewnych w procesie opieki
Zasady sprawowania opieki nad pacjentem przez osoby bliskie/przedstawicieli ustawowych
- Dodatkowa opieka nad pacjentem jest świadczona dobrowolnie, tylko na życzenie i prośbę osoby bliskiej/przedstawiciela ustawowego i nie ma charakteru przymusu.
- Osoba bliska/przedstawiciel ustawowy może sprawować opiekę nad pacjentem po wcześniejszym poinformowaniu lekarza/pielęgniarki co do zakresu/czasu i miejsca wykonywania czynności tej opieki, po uzyskaniu akceptacji na wykonanie tych czynności.
- Czynności związane z opieką świadczoną przez osoby bliskie/przedstawiciela ustawowego nie mogą zakłócać rytmu pracy personelu medycznego oraz mogą być ograniczone ze względów sanitarno – epidemiologicznych, porządkowych lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne innych pacjentów.
- Zakres czynności możliwy do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- wsparcie emocjonalne i rozmowa z pacjentem (organizowanie czasu wolnego),
- pomoc w utrzymaniu higieny osobistej (mycie twarzy, rąk, toaleta jamy ustnej, mycie głowy, czesanie),
- pomoc w ubieraniu i rozbieraniu pacjenta,
- pomoc w przemieszczaniu się pacjenta w obrębie łóżka lub sali – po wcześniejszej konsultacji z lekarzem/rehabilitantem,
- pomoc w przyjmowaniu posiłków, pojenie (z wyjątkiem pacjentów nieprzytomnych i mających kłopoty z połykaniem).
- Zakres czynności rekomendowany do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- obecność podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych,
- wspieranie pacjenta w procesie rehabilitacji w porozumieniu z rehabilitantem/lekarzem prowadzącym w celu kontynuowania usprawniania ruchowego w domu;
- pomoc w komunikacji z personelem medycznym (np. przekazywanie informacji o potrzebach pacjenta),
- udział w edukacji zdrowotnej prowadzonej przez personel.
- Zakres czynności zakazanych do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
- podawanie leków (doustnych, iniekcji, dożylnych itp.),
- wykonywanie zabiegów medycznych (np. zmiana opatrunków, obsługa drenów, cenników i sond),
- samodzielne przemieszczanie pacjenta poza oddział bez zgody personelu,
- obsługa sprzętu medycznego (np. pompy infuzyjne, respiratory),
- pobieranie materiału do badań diagnostycznych,
- wykonywanie czynności wymagających kwalifikacji medycznych,
- postępowanie wbrew ustalonym procedurom fizjoterapeutów oraz lekarzy,
- samodzielna pionizacja bez nadzoru fizjoterapeuty lub pielęgniarki.
-
- Ze względu na specyfikę i charakter niektórych oddziałów i przebywających tam pacjentów zakres czynności opieki sprawowanej przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego jest ograniczony tj. sala wzmożonego nadzoru, gdzie wszystkie czynności wykonują personel medyczny.
- Osoby bliskie/przedstawiciel ustawowy mają zapewnione wsparcie psychologiczne.
- Osoby sprawujące opiekę zobowiązane są do przestrzegania regulaminu porządkowego Szpitala oraz uzgodnienia z personelem medycznym dopuszczalnego zakresu opieki, czasu i miejsca jej wykonywania.
Opieka duszpasterska
W szpitalu zapewniona jest możliwość realizacji potrzeb religijnych i dostępu do opieki duszpasterskiej, zgodnie z przekonaniami religijnymi hospitalizowanych chorych.
Wsparcie psychologiczne
