Informacje dla Pacjenta dotyczące skierowania na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ

Informacje dla Pacjenta dotyczące wpisu na listę oczekujący na zabieg operacyjny w ramach umowy z NFZ

  • warunki uzyskania świadczeń – każdy ubezpieczony pacjent na podstawie skierowania do szpitala ma prawo skorzystać z bezpłatnych zabiegów operacyjnych – pacjenci uprawnieni do świadczeń poza kolejnością na podstawie przedstawionych dokumentów mogą skorzystać ze swojego uprawnienia i operowani są w pierwszym wolnym terminie
  • kryteria określania trybu pilności – o operacji w trybie pilnym decyduje lekarz
  • czas oczekiwania w zależności od kryterium pilności – pacjenci do operacji w trybie pilnym przyjmowani są poza kolejnością w pierwszym wolnym terminie – terminy wysyłane są codziennie do NFZ-u, zmieniają się prawie każdego dnia

Informacje dla Pacjenta przed zabiegiem

Udając się na zabieg operacyjny do Sport-Kliniki należy ze sobą zabrać:

  • Aktualną dokumentację medyczną (zdjęcie RTG, wynik rezonansu magnetycznego, wynik tomografii komputerowej, wyniki badań laboratoryjnych, ewentualnie inne wyniki badań wskazane przez lekarza)
  • Dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport)
  • Przybory toaletowe
  • Piżamę i antypoślizgowe pantofle/klapki
  • Ręcznik
  • Pojemnik na protezę, soczewki, okulary
  • Przed pobytem w szpitalu warto zmyć lakier z paznokci
  • Prosimy o niezakładanie i niezabieranie do szpitala biżuterii
  • Jeżeli przyjmują Państwo leki na stałe prosimy o spisanie ich nazw oraz sposobu dawkowania
  • Wodę mineralną niegazowaną (dwie butelki 1,5-litrowe oraz jedną 0,5-litrową)
  • Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg w obrębie kończyny dolnej, powinni zabrać ze sobą kule łokciowe
  • Pacjenci, u których wykonywany będzie zabieg endoprotezoplastyki stawu kolanowego lub biodrowego   proszeni są o dostarczenie zaświadczenie o braku ognisk zapalnych od stomatologa

Odwiedziny Pacjenta

W szpitalu zapewniona jest możliwość odwiedzin Pacjentów zgodnie z obowiązującym aktualnie regulaminem odwiedzin

Wypis ze szpitala

Decyzję o wypisaniu Pacjenta podejmuje lekarz w oparciu o aktualną wiedzę dotyczącą stanu zdrowia Pacjenta. Pacjent zostaje wypisany ze Szpitala, gdy hospitalizacja jest zakończona. Wypisy odbywają się po wizycie lekarskiej, a wszelkie formalności związane z wypisem ze szpitala przeprowadzane są na Izbie Przyjęć.

W dniu wypisu ze Szpitala lekarz wystawia kartę informacyjną leczenia z opisem choroby, przebiegiem leczenia, informacją o przeprowadzonych badaniach oraz z wykazem zaleceń pohospitalizacyjnych dotyczących przyjmowania leków, dietetycznych, opieki pielęgniarskiej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz innych wskazówek. Otrzymane dokumenty należy zachować i przedstawić lekarzowi podczas badań kontrolnych.

Wypisy Pacjentów odbywają się: od poniedziałku do piątku od godziny 12:00, a w sobotę od godziny 9:00.
Godzina wypisu uzależniona jest od decyzji lekarza prowadzącego, stanu miejscowego i ogólnego Pacjenta.

 Udzielanie informacji o stanie zdrowia Pacjenta

Realizacja prawa do informacji o stanie zdrowia Pacjenta przez osoby uprawnione na odległość w lecznictwie stacjonarnym

  1. Do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia Pacjent może upoważnić dowolnie wybraną osobę. Upoważnienie nie wymaga szczególnej formy, można je udzielić na piśmie bądź ustnie w placówce medycznej.
  2. Osoba upoważniona – do czasu odwołania upoważnienia – może zasięgnąć informacji o stanie zdrowia pacjenta w każdym czasie, także wtedy gdy Pacjent trafi do szpitala nieprzytomny lub utraci przytomność w trakcie hospitalizacji. Udzielenie informacji jednej z osób z kręgu osób uprawnionych nie zwalnia z udzielenia takich informacji innym osobom upoważnionym, jeżeli Pacjent wskazał kilka takich osób.
  3. W trakcie przyjęcia do Szpitala Pacjentowi zostaje przekazana informacja w jaki sposób rodzina/ osoby upoważnione mogą kontaktować się z personelem.

Informacje dla osób z niepełnosprawnością

Pacjenci z niepełnosprawnością ruchową mogą liczyć na infrastrukturę, która została zaprojektowana i zbudowana z uwzględnieniem ich potrzeb. Wszystkie budynki Sport-Kliniki są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Ponadto Pacjenci głuchoniemi oraz niesłyszący mają zapewnioną możliwość komunikowania się z personelem, ponieważ Sport-Klinika zapewnia dostęp do usług tłumacza języka migowego.

Porozumiewanie się z Pacjentami obcojęzycznymi

W Sport-Klinice jest możliwość porozumiewania się z Pacjentami obcojęzycznymi przez 24 godziny na dobę. Zapewniony jest dostęp do tłumacza języka: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego oraz chorwacko-serbskiego.

Depozyt rzeczy wartościowych

Każdy hospitalizowany Pacjent ma prawo przechowywać w depozycie Szpitala rzeczy wartościowe. Informacje o przekazaniu rzeczy do depozytu można uzyskać u Pielęgniarki Oddziałowej Bloku Łóżkowego – p. Anny Gryc.

Udział krewnych w procesie opieki

Zasady sprawowania opieki nad pacjentem przez osoby bliskie/przedstawicieli ustawowych

  1. Dodatkowa opieka nad pacjentem jest świadczona dobrowolnie, tylko na życzenie i prośbę osoby bliskiej/przedstawiciela ustawowego i nie ma charakteru przymusu.
  2. Osoba bliska/przedstawiciel ustawowy może sprawować opiekę nad pacjentem po wcześniejszym poinformowaniu lekarza/pielęgniarki co do zakresu/czasu i miejsca wykonywania czynności tej opieki, po uzyskaniu akceptacji na wykonanie tych czynności.
  3. Czynności związane z opieką świadczoną przez osoby bliskie/przedstawiciela ustawowego nie mogą zakłócać rytmu pracy personelu medycznego oraz mogą być ograniczone ze względów sanitarno – epidemiologicznych, porządkowych lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne innych pacjentów.
  4. Zakres czynności możliwy do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
  • wsparcie emocjonalne i rozmowa z pacjentem (organizowanie czasu wolnego),
  • pomoc w utrzymaniu higieny osobistej (mycie twarzy, rąk, toaleta jamy ustnej, mycie głowy, czesanie),
  • pomoc w ubieraniu i rozbieraniu pacjenta,
  • pomoc w przemieszczaniu się pacjenta w obrębie łóżka lub sali – po wcześniejszej konsultacji z lekarzem/rehabilitantem,
  • pomoc w przyjmowaniu posiłków, pojenie (z wyjątkiem pacjentów nieprzytomnych i mających kłopoty z połykaniem).
  1. Zakres czynności rekomendowany do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
  • obecność podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych,
  • wspieranie pacjenta w procesie rehabilitacji w porozumieniu z rehabilitantem/lekarzem prowadzącym w celu kontynuowania usprawniania ruchowego w domu;
  • pomoc w komunikacji z personelem medycznym (np. przekazywanie informacji o potrzebach pacjenta),
  • udział w edukacji zdrowotnej prowadzonej przez personel.
  1. Zakres czynności zakazanych do wykonania przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego:
  • podawanie leków (doustnych, iniekcji, dożylnych itp.),
  • wykonywanie zabiegów medycznych (np. zmiana opatrunków, obsługa drenów, cenników i sond),
  • samodzielne przemieszczanie pacjenta poza oddział bez zgody personelu,
  • obsługa sprzętu medycznego (np. pompy infuzyjne, respiratory),
  • pobieranie materiału do badań diagnostycznych,
  • wykonywanie czynności wymagających kwalifikacji medycznych,
  • postępowanie wbrew ustalonym procedurom fizjoterapeutów oraz lekarzy,
  • samodzielna pionizacja bez nadzoru fizjoterapeuty lub pielęgniarki.
    1. Ze względu na specyfikę i charakter niektórych oddziałów i przebywających tam pacjentów zakres czynności opieki sprawowanej przez osobę bliską/przedstawiciela ustawowego jest ograniczony tj. sala wzmożonego nadzoru, gdzie wszystkie czynności wykonują personel medyczny.
    2. Osoby bliskie/przedstawiciel ustawowy mają zapewnione wsparcie psychologiczne.
    3. Osoby sprawujące opiekę zobowiązane są do przestrzegania regulaminu porządkowego Szpitala oraz uzgodnienia z personelem medycznym dopuszczalnego zakresu opieki, czasu i miejsca jej wykonywania.

Opieka duszpasterska

W szpitalu zapewniona jest możliwość realizacji potrzeb religijnych i dostępu do opieki duszpasterskiej, zgodnie z przekonaniami religijnymi hospitalizowanych chorych.

Wsparcie psychologiczne

W trakcie hospitalizacji Pacjenci mają możliwość skorzystania z konsultacji i pomocy psychologicznej.
Pomoc psychologiczna może pomóc w:
· lepszym radzeniu sobie ze stresem i emocjami związanymi z chorobą lub pobytem w szpitalu,
· lepszym radzeniu sobie w przypadku wystąpienia sytuacji trudnej, niepomyślnego rokowania, złego wyniku leczenia,
· wsparciu w przypadku wystąpienia zdarzenia niepożądanego, które spowodowało szkodę
· wsparciu w procesie leczenia i rekonwalescencji,
· uzyskaniu informacji o dostępnych formach pomocy psychologicznej po zakończeniu hospitalizacji.
Jeśli chcą Państwo umówić się na konsultację, prosimy o kontakt z personelem Oddziału.
Pomoc psychologiczna jest dobrowolna, poufna i bezpłatna.