Stopa: Zwyrodnienie stawu skokowo-goleniowego

Najczęstszą przyczyną zwyrodnienia stawu skokowo-goleniowego są przebyte urazy. W wyniku wysokoenergetycznego urazu lub powtarzalnych urazów niskoenergetycznych dochodzi do uszkodzenia powierzchni chrząstki stawowej, a w dalszej kolejności zaburzania zborności powierzchni stawowej o typie osteofitów (wyrośli kostnych). W niektórych przypadkach mamy do czynienia z samoistnymi przyczynami zwyrodnienia stawu skokowo-goleniowego – jałową martwicą chrzęstno-kostną. Niestabilność stawu skokowego powstała w wyniku urazów skrętnych również doprowadza do powstania zmian zwyrodnieniowych. W przebiegu narastających zmian zwyrodnieniowych pojawia się ból oraz ograniczenie ruchomości, które utrudnia prawidłowe chodzenie. Leczenie operacyjne zwyrodnienia stawu skokowego uzależnione jest od stopnia nasilenia zwyrodnienia i zaburzenia zborności stawu.

Zawansowane zmiany zwyrodnieniowe

Powszechnym zabiegiem jest wzajemne usztywnienie (artrodeza) uszkodzonych powierzchni stawowych. Zabieg ten likwiduje ruch w uszkodzonym stawie skokowym, jednocześnie likwidując dolegliwości bólowe. Istnieje wiele metod operacyjnego usztywnienia. W naszej klinice najczęstszą wykonywaną procedurą jest artroskopowe usztywnienie, które pozwala na wykonanie zabiegu drogą małych nacięć oraz dokładne dopasowanie usztywnianych kości. Usztywnienie stawu skokowego nie powoduje istotnego upośledzenia chodzenia.

Początkowe i średniozaawansowane zmiany zwyrodnieniowe

W celu usunięcia zaburzenia zborności stawu skokowego wykonujemy zabieg artroskopii podczas którego wszystkie nieprawidłowe fragmenty chrzęstno-kostne oraz zwyrodniała i zapalnie zmieniona błona maziowa jest usuwana. Pozwala to na poprawę zakresu ruchomości, likwiduje lub w znacznym stopniu zmniejsza dolegliwości bólowe, hamuje lub opóźnia dalszy proces zwyrodnienia powierzchni stawowych. Małoinwazyjna technika artroskopowa zastosowana przy leczeniu tego schorzenia umożliwia rozpoczęcie usprawniania ruchowego już pierwszego dnia po zabiegu operacyjnym.