Schorzenia w obrębie kręgosłupa lędźwiowego: Stenoza

Struktury nerwowe mieszczące się w kanale kręgowym powinny mieć w kanale kręgowym odpowiednią ilość miejsca, tak by w żadnej pozycji ciała nie były uciśnięte.

W przypadku powstania zmian powodujących zwężenie kanału kręgowego oraz kanałów korzeniowych mamy do czynienia ze stenozą.

kręgosłup zwyrodnieniowy

Kręgosłup zwyrodnieniowy

Stenoza (wąski kanał kręgowy) jest wynikiem zaburzeń kształtu kanału kręgowego, nadmierną grubością łuków oraz ich skróceniem i asymetrią stawów międzywyrostkowych.

Może być wrodzona lub nabyta.

Prawidłowe stosunki anatomiczne kanału kręgowego

Zwężenie kanału kręgowego

Objawy:

Podstawowym objawem w chorobie zwyrodnieniowej jest ból oraz uczucie sztywności w godzinach porannych lub po przebywaniu przez dłuższy czas w wymuszonej pozycji ciała. Dodatkowe objawy wynikają z ucisku korzeni rdzeniowych. Dochodzi do promieniowania do kończyn dolnych po stronie przedniej, bocznej lub tylnej w zależności od poziomu ucisku. W przypadkach bardzo zwężonego kanału kręgowego dochodzi do chromania przestankowego, co oznacza niemożność przejścia kilkudziesięciu metrów z powodu narastającego osłabienia nóg. Zmusza to do odpoczynku, najczęściej przyjęcie pochylonej postawy zmniejsza dolegliwości. Po chwili można pokonać kolejny fragment drogi.

Leczenie:

• zachowawcze – fizykoterapia i ćwiczenia: mogą zmniejszyć nasilenie dolegliwości
  • operacyjne – z zastosowaniem dystraktorów międzykolczystych (implantów zwiększających przestrzeń między kręgami)