Zabiegi operacyjne w obrębie kręgosłupa: Mikrodiscektomia – usunięcie jądra miażdżystego

W przypadku gdy jądro miażdżyste rozrywa pierścień włóknisty i zostaje wypchnięte do kanału kręgowego, dochodzi do silnego ucisku nerwu rdzeniowego i worka oponowego. Taki stan nazywamy przepukliną jądra miażdżystego lub krążka międzykręgowego, a popularnie nazywany jest wypadnięciem dysku.

przepuklina krążka międzykręgowego

Zdrowy krążek międzykręgowy oraz krążęk międzykręgowy z widoczną przepukliną jądra miażdżystego

Objawy:

Powoduje to wystąpienie wielkiego bólu w obrębie kręgosłupa, który promieniuje na stronę „wypadniętego” dysku.

Pacjenci skarżą się na przeszywający stały ból, nasilający się przy próbie ruchu, kichaniu, kaszlu.

Nierzadko towarzyszy temu uporczywe drętwienie nogi. Silny ucisku nerwu rdzeniowego może prowadzić do osłabienia mięśni zginających lub prostujących stopę i palce.

Leczenie:

W przypadku braku możliwości wykonania lub niepowodzenia endoskopowego usunięcia dysku możliwe jest operacyjne usunięcie dysku – mikrodiscektomia.

mikrodiscektomia

Operacyjne usunięcie dysku - mikrodiscektomia

Zabieg przeprowadzany jest techniką minimalnie inwazyjną. Dysk jest usuwany przez specjalny wziernik, który umożliwia przeprowadzenie zabiegu z małego cięcia. Czas pobytu w szpitalu wynosi 3-4 dni. Już w trakcie pobytu pacjent rozpoczyna wykonywanie specjalnie dobranych ćwiczeń pod okiem rehabilitantów. Ćwiczenia kontynuuje w domu. Czas powrotu do pracy to z reguły 6-8 tygodni po zabiegu.